Monday, February 25, 2013

Dance Workshop with Nrityagram ヌルッティヤグラムのダンスワークショップ


On February 23rd, I attended a workshop taught by Nrityagram dancers form India and Kandyan dancers from Sri Lanka. It was made possible by Maui Arts & Cultural Center. What a great opportunity they have provided for Odissi lovers of Maui.

Nrityagram is a unique dance company in a sense that the dancers live together in a village. They are immersed in a dance world 24/7. Protima Gauri founded this dance company and village. 

Whatever the art form may be, it is always an honor to learn from and listen to stories of artists who have taken their paths very seriously. For me, I especially love to be with dancers since my most interested form of art is dancing. Their each move indicated years of dedication they have put into, and it aspired me to steadily continue to do what I love. 

2月23日に、インドから来られたヌルッティヤグラムというダンスカンパニーのダンサーと、スリランカから来られたカンディアンダンサーズによるワークショップに参加してきました。このワークショップはマウイ・アーツ・アンド・カルチュラルセンターが提供してくれたもので、マウイにてオディッシィダンスを学んでいる私たちにとって、とても有り難い機会でした。

ヌルッティヤグラムはある意味ユニークなダンスカンパニーです。踊り子たちは皆一緒にインドのある村で共同生活をしていて、踊りの世界に随時触れています。プロティマ・ガウリという女性がダンスカンパニーとこのダンスヴィレッジを作りました。

どんな芸術分野であれ、ある道を選び真剣に歩んで来られた芸術家の話を聞き、学ぶ機会を得るというのは光栄なことですね。私としては踊りが一番興味のある分野ですので、特にプロのダンサーの方に会えるときはとても嬉しいです。彼女達の一つ一つの動きが、長年積み重なれてきた献身的な練習の歴史を物語っているように思いました。そして何であれ大好きなことをコツコツと続けていくことの大切さを思いました。


A couple of days prior to the workshop, they performed Maui Arts & Cultural Center, and I went to see (of course). It was my first time to buy the most expensive seat at their Castle Theater after having lived on Maui for 11 years. To me, it is like the Super Bowl. I wanted to see them close, but I thought that first several rows might be too close, so I purposefully chose an 8th row seat. (At this theater, the slight slope begins at the 8th row). The 8th row seat was fine, but during the first half of the show, I realized that I actually want to be even closer to the stage. During the intermission, I ran back to the box office and asked if there was any seat closer to the stage in the same price range still available, and if so, if I could possibly move there. The person who helped me said, "Sure" and I got the first center seat! Lucky me. During the second half of the show, I watched the show as if I was hanging on the edge of the stage. I could see each finger move, every eye move, and subtle facial expressions. I was satisfied. This time, we could see Samhara - a collaboration piece between Odissi dance and Kandyan dance. (Below, you can see a clip of their work.)

When I go to India, I would be able to watch many Odissi performances whereas here on Maui, we get any live Odissi performance once every 6 years or so. Oh, I cannot wait!

このワークショップの数日前にはマウイ・アーツ・アンド・カルチュラルセンターで、彼女達の舞台があり、観て来たところでした。マウイに11年住んでいて初めてマウイ・アーツ・アンド・カルチュラルセンターのキャッスルシアターの一番高い席を買いました。私にとっては滅多にないオディッシィダンスを生で観られるチャンスです。あまり近すぎると見えにくいかなと思って、前から8列目の席にしておいたのですが(7列目までは同じ高さですが、8列目から少し傾斜が上がって高くなるので)、8列目からじゃ物足りなくて、前半が終わって休憩時間が始まってすぐに切符売り場に早歩きで(走ったかな?)戻って、「同じ値段の席の中で少しでも舞台に近い席に変えて頂けますでしょうか?」って聞いてみたら何と最前席の真ん中に。聞いてみるものですね。後半は舞台にかじりつくように観ていました。踊り子の一つ一つの指の動き、目の動き、顔の表情の微妙な変化までしっかり観れてとても満足でした。今回はインドのオディッシィダンスとスリランカのカンディアンダンスが一緒に舞台をシェアする演目もあり、二つの文化が混ざり合う様子を見れて面白かったです。(下にある映像を貼付けておきました。)

マウイでは6年に一度くらいの頻度でしか、生のオディッシィダンスは観られないけれど、インドに行ったら沢山のショーが観られるのかと思うと、もうワクワクです。

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