Monday, July 29, 2013

Stormy Night 嵐の夜


On July 29th, a storm hit Maui. 

The rumbling of thunder was shaking the ground beneath me. 

Oh, how I loved it!
I've always loved thunder and lightenings since I was a little girl.

Whenever the stormy sky started a spectacular lightening show with great sound effect, my little forehead would be pushed against a window, and I was amazed and entertained.  

As an adult, lightenings and thunder always remind me of a childhood memory. I was probably about 7 years old because my brother was about 3 years old. My mom was away for a weekend workshop. My dad took us for a dinner at a nice, cozy restaurant. As we were eating dinner, a big storm hit the area. The power went out, so the restaurant owner gave us a candle. Three of us watched gusty winds trying to scatter the heavy rain, and the heavy rain trying to fall straight down. Lightnings were everywhere. Thunders were heard far and near. We were done eating, but we stayed there until it was safe enough to drive home. My brother was scared, but he knew he was fine because he was on my dad's lap. I was not scared but worried about my mom for a second, but my dad told me that she was at a safe place. Knowing that everyone was at a safe place, I thoroughly enjoyed the show with the candle light and felt that the heavier the storm got outside, the calmer my heart became inside. Also I was impressed by how the little candle light provided a big comfort, and I wanted to become such light (my name Akari means soft light in Japanese).

On July 29th, I was done cooking before the electricity went out which lasted only 3 hours or so. The storm finally hit toward the end of a day, so when the power went out, it was already at night. I used candle light to read a book.

I enjoyed that experience - the experience of going inward, alone, at a a stormy night with the tender memory of my childhood.

I think I like storms because they give me a real hands-on practice to feel peace inside no matter what is going outside of me. 

After the storm (the next day)
嵐の去った後(翌日)

7月29日、マウイに嵐がやってきました。

マウイでは珍しい雷鳴が足下を揺るがしました。
私は「あぁ、この感覚大好きだ。」と思って一人興奮していました。
小さい頃から雷光、雷鳴が大好きでした。

小さい頃、嵐空が光と音のショーを始めると、私のおでこは窓にぺったりと張り付いていました。心が祭りの前のようにドキドキワクワクしてきて、いてもたってもいられないという感じでした。

雷と聞いては思い出す、子どものときの思い出があります。弟が3歳くらいだったように覚えているので、私は7歳くらいだったと思います。あるとき(週末だったのでしょう)、母がある一泊二日に渡る勉強会に出かけ、父と弟と私で留守番をしていました。父が居心地の良いレストランに連れて行ってくれ、そこで夕飯を食べました。食べている途中から接近していた台風の雨脚が強くなり、やがて雷が光り、鳴り響き始めました。ご飯を食べ終わっても、まだ外は激しい様子だったので落ち着くまで待たせてもらうことにしました。停電になったので、レストランの方がろうそくを持ってきてくれました。弟は怖がっているようにも見えましたけど、父のひざに座っていたので心持ち安心しているようにも見えました。一瞬母のことが気になりましたが、父が「お母さんは大丈夫。安全なところにいるから」と言ったので、私は安心してろうそくの灯りと共に外のショーを楽しみました。外の世界が荒れ狂うほどに、自分の内が静まっていくのを感じました。そしてそんな中、小さなろうそくの灯りが大きな安心感をもたらしてくれることに感心し、そんな灯りになれますようにと思ったのでした。

7月29日には、嵐が一番ひどくなって停電になる前に夕飯は作り終えていました。停電は3時間ほどでした。その間、ろうそくを灯して読書をしていました。

その体験をとても楽しみました。内へ内へと入っていく時間を。一人、嵐の夜に。子どもの頃の思い出と一緒に。

きっと嵐が好きな理由は、外の世界がどんなに荒れ狂っていても、自分の内に平和を見いだす練習がし易いからだと思います。

No comments:

Post a Comment