Sunday, September 30, 2012

My First Attempt of Miso Making 初めてのお味噌作り

I bought these soybeans and Hawaiian salt at Mana Foods.
これらの大豆とハワイイアンソルト、マナフーズで
買いました。
As you can see in the previous post, I attended a miso making workshop, and the teachers gave me Shio-Kouji which would go bad in a week, so I decided to make miso right away after the workshop.

一つ前のブログにありましたように、味噌作りのワークショップに参加し、塩麹を頂いたので、塩麹が悪くなってしまう前に作ってしまわなくてはと気合いを入れてやってみました。


First, I cooked soybeans. I borrowed a pressure cooker from Mika.
まずは大豆を炊きました。圧力鍋を美香さんから借りました。


It was my first time to use a pressure cooker...
初めて圧力鍋を使ってみた。


If you can smash a soybean with your fingers, then it's done.
大豆が指で潰せるくらいになってたらオッケー。


I used a food processor to puree them. My friend Yako told me that it tastes even better if you smash them with your hands. I'll try the next time.

フードプロセッサーを使って潰しました。これを手で潰すと、もっと味が良いらしいと後で友人のやこちゃんに聞きました。今度やってみます。


Kouji is ready...
米麹(こうじ)も用意出来ております。


It's time to mix them together!
さぁ、混ぜますよ。


I mixed them and put it in a container. I found this nice glass container at Longs Drugs in Kula. It was on sale.

混ぜてこの容器に入れました。クラにあるロングス・ドラッグスで見つけた、ガラスで蓋がタッパーみたいになってます。セールでした!


Then you put salt on the surface to avoid mold.
そして塩を表面にかけます。黴びないように。


Then you cover the surface with a piece of plastic food wrap.
その上にサランラップをおきます。


Then you put it in a place where the sun would not shine on and let it sit for 2 months.
そして日の射さないところに置き、あとは2ヶ月待つのみ。

I will let you know how my miso turns out in September!
9月にお味噌がどんな感じで出来上がったかお知らせします。

No comments:

Post a Comment