Monday, December 17, 2012

Passing the Legacy and Intention of Suga 須賀先生の偉功と意向を繋ぐ


We, the Maui Izanai Yosakoi Suga Ren, were asked to perform at the Chrysanthemum Festival on December 1st. Due to a busy time of a year, many dancers were not available, but we pulled it together with 5 of us and did a good job!

We did a piece called "1994" choreographed by the late Suga Kunitomo in 1994. This performance was the first time, I felt that I did a satisfying job dancing this particular piece. I mean I've danced this piece so many times since I was in high school, yet it was never satisfying until this night... I wonder what made the difference... Well, first of all, I did not make any mistake. I remembered to alter some particular moves that I knew I wanted to change after watching videos of myself dancing this piece at several occasions. And, I guess I was fully aware of the audience, space, what my body was doing, and that I was a tool - a tool to convey something. I was not busy trying to remember the next step or trying to impress the audience, so I could simply fully be - be the tool of Creator. Being able to dance in that space is the most delicious thing!

I was also feeling something that I could not really put it into words... I felt so proud of my fellow dancers for how each one has been growing as a dancer and gaining self-confidence to perform in front of people. Most of them (except one) had never danced before, and some even did not think that they would be able to dance, so for them to be performing on a stage was a big deal, and their courage and dedication really touched me. I think that Suga was really proud of them, too. Also, I'm happy to be able to dance with them. For many years, I used to dance by myself here on Maui :)

I am grateful that I can share the legacy and intention of Suga with people here on Maui.

(Dancers: Alaina Wylie, Nani Lani, Akari Ueoka, Yuki Brown, Naoko Curry)

12月1日に行われた、クリセンティマムフェスティバルでご招待され、マウイのイザナイよさこい須賀連、踊ってまいりました。ただ師走な時期なだけに、ほとんどの踊り子の予定が合わず、5人だけしたがみんな良くがんばってくれました。

今回は須賀先生が1994年に振付けた「94」というものを踊ったのですが、私は高校生の頃からこの踊りを何度も何度も踊ってきたなか、今回初めて「94」を満足のいくように踊れたように思いました。何がその違いを生み出したのかな?まず思い当たるのは、間違いませんでしたね。あと、今までにこの踊りを踊る自分をビデオで見る機会が結構あったので、「ここはもっとこうしたいな」と思っていた部分を全て覚えていて、その通りにすることが出来ました。それからお客さん、空間、私の体が何をしているかが踊りながら全て見えていました。そして私は道具だということを、何かを伝えるための尊い道具の一つであることを覚えていました。「次の動きは何だっけ?」と考えることもなく、お客さんに「どうだ?すごいだろ?」と思ってほしいという欲もなく、ただただ神さまの道具として踊らせてもらうことが嬉しいみたいな。そういう境地で踊れることは本当にありがたいことです。

それから、何か新しいことも感じました。私から踊りを学んでくれている踊り子のみなさんをとても誇りに思う気持ちとでも言うのでしょうか。踊り子として成長していっているみんなを見て、人前で踊る度胸もつけていってくれるみんなの成長を見て、とても誇らしく思いました。みんな(一人を除いては)以前踊ったことが無いという人たちでした。自分は踊れない人だと思い込んでいる人もいました。そんな彼女たちが舞台に立つというのは、本当に大した偉功なのです。そんなみんなの勇気と努力に心から頭が下がる思いでした。須賀先生もみんなのことを誇らしく思っていることでしょう。そして一緒に踊ってくれるみんなを有り難く思います。マウイではずっと何年も一人で踊ってましたから(笑)。

須賀先生の偉功と意向をここマウイにて、人々とシェアできることを有り難く思います。

No comments:

Post a Comment